Đávid

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Deti dospievajú skôr

Tento podivný názor, som už dlhšie nepočul. Až dnes som si ho prečítal v jednom článku. Táto malá vetička je snáď najrozšírenejším bludom a zatiaľ sa mi nepodarilo rozlúštiť tajomstvo o tom, kedy ľudia začali myslieť naopak.
Budem písať v bodoch, aby to bolo kratšie a neprešla vás chuť čítať.

1.) Dospeli skôr naši rodičia a starí rodičia ktorí už od svojich piatich rokov museli chodiť s kravami na pašu, pomáhať doma koľko sa len dalo a podobne, alebo my mladí, ktorí máme kopu času sa nudiť a mnohým z nás dá realita prvú facku až keď doštudujeme?

2.) Znamená snáď to, ak viac pijeme, sexujeme a drogujeme, že sme dospeli skôr, alebo dospeli skôr tí, ktorí sa týmto neduhom dokázali vyhnúť? Samozrejme ani naši predkovia zas neboli také neviniatka a tu a tam sa aj sami "pochvália".

3.) Je snáď prejavom našej skoršej dospelosti naša drzosť, nevychovanosť a neúcta k ostatným? Veď mnoho starých rodičov dá svojim potomkom facku ak si ju zaslúžia, hoci už dávno nie su deti, ale dospelí ľudia s dospelími deťmi. Kto ju dá nám? Trúfnu si na nás naši rodičia o desať rokov a budú sa môcť spoľahnúť na náš rešpekt voči ním?



Aby som to nenaťahoval zhrniem to takto.

Dnes ľudia dospievajú oveľa neskôr ako predtým. Oveľa neskôr sa naučia vážit si veci, prácu iných, ľudí okolo seba, či seba samého. Nadmiera voľného času zrejme tiež spraví svoje.

Ja osobne mám 26 rokov a ak sa mám zhodnotiť musím priznať, že výraznejšie prejavy dospievania prišli asi tak v posledných troch mesiacoch. Aspoň že už mizne moja ľahkovážnosť a spolus ňou aj šarapaty ktoré povystrája. Snáď už konečne dospejem aj ja.


Deti dnes dospievajú neskôr.


doplnenie o 10:05

Čo je vlastne dospelosť?

Mohli by sme sa tu naťahovať celý deň. Napíšem iba za seba.
Dospelosť podľa mňa prichádza v momente, keď sa začneme správať tak aby sme čo najmenej ubližovali sebe či okoliu, no nie iba keď sa nám to hodí, alebo tým môžeme niečo získať, ale vždy.

Snáď niekto pochopí, čo som touto vetou myslel - už sa mi to nechce rozpisovať.



Hmm | stály odkaz

Komentáre

  1. tu je namieste otazka
    co je dospelost?

    je to zodpovednost?
    publikované: 29.03.2006 09:01:58 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. ach lulla jedna....ahoj
    ...hehe ... dobrá poznámka
    budem to tam musieť dopísať, len teraz musím ísť, ale doplnim to sem
    publikované: 29.03.2006 09:15:49 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. David, s niečím súhlasím, s niečím nie :-)
    iste, určitý druh skúseností, najmä tých, ktoré súvisia ako hovorí lulla so zodpovednosťou, mali skôr naši rodičia alebo starí rodičia a dnešná mlaď ich v tomto zmysle a rozsahu nemá. na druhej strane, dnešná mládež má lepšiu výživu, čo spôsobuje rýchlejšie telesné dospievanie, má lepšie vzdelanie, prístup k informáciam a k cestovaniu, čo zabezpečuje rýchlejšie získavanie rozmanitých skúseností, rozhľadu a umožňuje vytvoriť si komplexnejší svetonázor. jasné, že s tým súvisia aj mnohé problémy a negatíva, no summa summarum mi vychádza, že mladí dnes dospievajú skôr. iná otázka je, či sa to týka aj zmienenej sociálnej zodpovednosti alebo citovej zrelosti...
    publikované: 29.03.2006 09:59:54 | autor: hogofogo (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. Veľmi správne
    si postrehol jav, ktorý evolučná biológia opisuje ako extrémne dlhé obdobie neoténie. Neoténia je obdobie po pohlavnej zrelosti, keď si organizmus stále uchováva atribúty nezrelosti.
    Pre organizmus to je z rôznych príčin výhodné, napríklad mu to umožňuje získať od rodičov dodatočné zdroje.
    U nášho druhu je toto obdobie absurdne dlhé. Pohlavná zrelosť u dievčat prichádza s prvou menštruáciou teda okolo 12 rokov a u chlapcov trocha neskôr s tvorbou semena. Končí sa asi po 25-tke.
    publikované: 29.03.2006 10:05:21 | autor: Daimonion vonCave (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. hogofogo
    Nemá zmysel porovnávať, ktorá generácia aké mala možnosti.
    Rovnako ako dnes, tak aj vtedy prichádzali nové veci a pre naších predkov boli rovnako veľké a úžasné, ako sú pre nás tie dnešné. Aj keď nám sa už dnes javia ako nepatrné.

    S tým prístupom k informáciám máš pravdu.

    A čo sa cestovania týka, kedysi bola cesta do iného mesta rovnako vzrušujúca akou je dnes cesta k moru.
    publikované: 29.03.2006 10:22:35 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. lulla
    doplnené
    publikované: 29.03.2006 10:23:51 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. David, sorry, dovolím si vyjadriť rozladenie
    z toho, že sotva začala aká-taká polemika, už znechutene píšeš "Mohli by sme sa tu naťahovať celý deň. Napíšem iba za seba.". tak chceš sa "naťahovať" t.j. polemizovať, alebo ti stačí deklarovať vlastný názor a finíto? vieš, rád by som mal jasno, nech tu zbytočne nepotím tričko ;-)
    publikované: 29.03.2006 10:24:13 | autor: hogofogo (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. hogofogo
    Ako si si iste všimol, článok je o tom či deti v dnešnej dobe dospievajú skôr, či naopak.
    Naťahovať sa nechcem o tom, čo je dospelosť, keďže článok je hlavne o tom "kedy" a nie "čo".

    Tak sa dolaď a už sa nerozlaďuj.
    publikované: 29.03.2006 10:31:55 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. David, dajme bokom dolaďovanie
    a skúsme si vyjasniť pojmy. ak diskusiu k článku vnímaš tak, že diskutovať sa má len a presne len o tom, čo je v článku a všetko ostatné je zbytočné naťahovanie sa, potom tu nie som na správnej adrese, lebo ja si naopak myslím, že je správne a užitočné nastolovať a diskutovať aj také stránky problému, o ktoré článok možno len letmo zavadil. tu si domáci pán ty, tak si povedz ako to tu chceš mať a ja to budem rešpektovať :-)
    publikované: 29.03.2006 10:42:32 | autor: hogofogo (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. Daimonion vonCave
    Dík - opäť niečo nové.
    publikované: 29.03.2006 10:45:18 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. hogofogo
    píš čo chceš
    aj tak si všetko vyložíš po svojom a ja sa s tebou naťahovať nemienim
    koniec
    publikované: 29.03.2006 11:00:08 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. hmmm, zaujímavý diskusný príspevok...
    zamyslím sa nad sebou. zbohom, drahý priateľu ;-)
    publikované: 29.03.2006 11:04:31 | autor: hogofogo (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. neda mi nevyjadrit sa, kedze tento namet si vzal odo mna...
    zhrniem to takto: ja s tebou nesuhlasim... a nebudem sa natahovat. jednoducho, technika sa vyvija a s nou aj my... ked si porovnas ludi spred sto rokov s nami, je ocividne, ze dospievame skor nez oni. ci uz fyzicky, alebo psychicky. o fyzickej stavbe sa so mnou nehadaj, je to velmi zrejme...
    a co sa tyka tej psychickej stranky, tak 15 rocne deti teraz robia kopu veci, s ktorymi normalni dospeli ludia zacali az ovela neskor... take studentske casopisy, vymyslanie kariery... a co takto osemrocne gymnazia? preco sa v tomto priapde preskakuje jeden rocnik? lebo decka su zrelsie a nepotrebuju ho...
    takze tak...
    a dospelost? dospely je clovek vtedy, ked sa tak citi a ked je zrely na to, aby sa vedel obhajit a stat za svojimi cinmi (a to niektori ludia po 18 nevedeia, takze je to velmi diskutabilne...)
    publikované: 29.03.2006 13:57:35 | autor: Lucia (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Lucia
    Študentské časopisy boli aj pred tým. Naši rodičia nežili v praveku, aj keď sa ti to nezdá.

    Osemročné gimnázium - tento argument som nepochopil.

    Preskakovanie ročníkov - zopár géniov brať ako globálny argument mi príde dosť podivné.

    To že si niekto stojí za svojmi činmi, neznamená, že sú správne, ani to že je človek dospelý.
    Aj dieťa na pieskovisku si vie stáť za tým, že bolo správne udrieť iné dieťa lopatkou po hlave.

    Fyzická časť dospievania neznamená to, že si mala sex skôr ako napríklad tvoja stará mama.
    publikované: 29.03.2006 14:36:05 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. david
    boli... ale na akej urovni?

    nepochopil? co na tom nechapes? na osemrocko ide dieta zo stvrtej treidy a teda vynechava 9.-ty rocnik (preto sa to aj vymyslelo) a takychto gymnazii je na Slovesnku vela a mozem ti potvrdit, ze na nich geniovia teda nie su!
    nie, ale dokaze celeit naslednym problem a sam sa vymotat z kase, nepotrebuje na to niekoho ineho... ak by som sa mala vyjadrit biologicky, je autotrofny... (aj ked sa to vztahuje na sposob vyzivy, ale nechytaj ma za slovicka :-))
    tu nejde o sex, ale o fyzicky rast deti.
    publikované: 29.03.2006 14:43:19 | autor: Lucia (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Sorry, Lucia,
    ale faktom je, že počas zhruba 180.000 rokov, čo náš druh existuje, tak samice mali prvé deti už v 15-tich rokoch, samci v 17, a tak je tomu u väčšiny prírodných národov dodnes.
    To, že civilizácia vyžaduje dlhé obdobie prípravy na samostatný život, je využívané na dlhšie parazitovanie detí na rodičoch, teda na extrémne dlhom období neoténie. Dnes nezriedka do 30-tky.
    Teda pravý opak - dnes deti dospievajú oveľa neskôr ako kedykoľvek v minulosti.
    publikované: 29.03.2006 15:09:35 | autor: Daimonion vonCave (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. moj nazor je:
    ze naozaj sa treba najskor zamysliet co je to dospelost, aby sme mohli potvrdit alebo vyvratit trvdenie. Dalej si myslim ze neda sa najst presna definicia co je to dospelost, pretoze existuje viacero typov dospelosti, ci uz je to sexualna dospelost, psychicka dospelost, pravna dospelost a nasli by sa mozno aj ine druhy dospelosti.To ma vedie k zaveru ze je velmi tazko diskutovat na tuto temu pokial nemame presne definovane tie dospelosti. Takze jednoznacne ani netvrdim ze vyrok nie je pravdivy, ale ani netvrdim ze je pravdivy .
    publikované: 29.03.2006 17:44:10 | autor: solto (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Ja osobne
    súhlasím s väčšinou toho, čo Dávid v tomto článku napísal. Takže, môj názor:

    Dospelosť = zodpovednosť? Myslím si, že schopnosť zodpovedného prístupu je prejavom dospelosti ... to však neznamená, že dospelí občas neurobí blbosť :o)

    Možnosť vzdelávania, cestovania, internetovania atď. v kombinácii s telesnou zrelosťou, alkoholom, sexom atď. ešte nemusí znamenať rýchlejšie dospievanie ... iba máme viac možností dospieť niekam "ďalej?", "vyššie?" ... proste na inú úroveň...

    A prečo by mali byť dnešné 15-ročné baby dospelejšie než pred 100-rokmi? Spomenul to už Daimon..., ale nedá mi ... veď kedysi sa dievčatá v tomto veku vydávali, zakladali si rodiny ... a väčšinou v manželstvách zotrvávali do konca života ... možno v ňom neboli najšťastnejšie, ale nepotvrdzujú práve tým svoju dospelosť???

    Je to všetko vec pohľadu a je to relatívne, ako väčšina diskusií na blogu ... toľko sama za seba :o)
    publikované: 29.03.2006 19:07:39 | autor: laskonka (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. David
    Veľmi múdro...Príspevky sa mi čítať teraz nechce, tak sorry, do diskusie sa teraz nezapojím...

    A mimochodom, David gratulujem k tvojmu dospievaniu. Určite sa z teba stane veľmi hodnotný a hlavne normálny dospelý.
    publikované: 30.03.2006 20:30:37 | autor: Blackbird (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. ty lichotníčka...
    :)
    publikované: 31.03.2006 06:11:16 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. k polemike osemrocnych gymnazii, suhlasim s Luciou
    vela geniov sa tam nenajde. Okrem toho, dieta je doslova "okradnute" o moznost vyzretia po niektorych strankach.
    Necham bokom fyzicku schranku, ide tu o tu psychiku.
    Predstavte si situaciu mat osem rokov tych istych spoluziakov. Prave tych osem rokv, ktore su pre jednotlivca tymi najtazsimi. Osem rokov je uz poriadna ponorkova choroba v poslednom stadiu. Nenadarmo nam "profesori" na gympli tvrdili, ze sme stale deti, ci mame 11 alebo 18. Az s prihlaskami na vysku a pokracovanim studia mnohi zistili, ze tam vonku je kruta realita.
    publikované: 01.04.2006 00:48:40 | autor: tweety (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. tweety
    ty tie gymnázia zatracuješ a lucia si ich pochvaľuje, takže som nepochopil v čom s ňou súhlasíš
    podľa mňa sú osemročné gimnázia na nič a s dospievaním nemajú nič spoločne, veď to či tam pôjdeme nerozhodneme my, ale iní
    publikované: 03.04.2006 06:30:46 | autor: David (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014